بهبود فردی, پرورش ذهن, مقالات

۴ دلیل برای اینکه چرا مغز سازمان‌دهی و نظم را دوست دارد

۴ دلیل برای اینکه چرا مغز سازمان‌دهی و نظم را دوست دارد

دلیلی وجود دارد که مردم نظم و چیزهای سازمان یافته را دوست دارند. این موضوع براینکه شما چگونه فکر می‌کنید، چگونه به چیزها پاسخ می‌دهید، حتی چگونه کار می‌کنید، تأثیر می‌گذارد. سازماندهی صرفاً به معنای پاکیزگی نیست. در اینجا چهار دلیل را بیان می‌کنیم که چرا مغز سازماندهی و نظم را می‌پسندد.

۱-روحیه را تقویت می‌کند

مطالعه‌ای که توسط انجمن شخصیت و روانشناسی اجتماعی انجام شده است، نشان می‌دهد زنانی که خانه‌هایشان را بهم ریخته و بی‌ نظم توصیف کرده‌اند، بیشتر از زنانی که خانه‌های خود را مرتب و منظم توصیف کرده‌اند، خستگی و افسردگی را تجربه کرده‌اند.

بی نظمی از جهات متعددی موجب استرس می‌شود. عدم یافتن کلیدهای شما می‌تواند باعث دیر رسیدن شما شود که می‌تواند روز شما را به کابوسی تمام‌نشدنی تبدیل کند.

زندگی در حالتی که مدام استرس‌زا باشد، باعث افزایش هورمون استرس به نام کورتیزول در مغز شما، کاهش انگیزه، حافظه، تمرکز و اضطراب می‌شود و اثراتی مثل تداخل خواب، افزایش خطر بیماری قلبی و افزایش غیر عادی وزن دارد. علاوه بر این، افراد دارای خانه‌های تمیز و مرتب عموماً فعال‌تر هستند و از طریق حرکت و ورزش باعث تقویت هورمون‌های تقویت کننده خلقی در مغز می‌شوند.

مغز شما عاشق ورزش است، تا حدودی به دلیل اینکه حرکت را نیز دوست دارد. کار در یک محیط عاری از آشفتگی به شما امکان می‌دهد تا بر وظایف متمرکز شوید، آن‌ها را سریعتر انجام دهید و این باعث تقویت حرکت شما در طول روز می‌شود. دستیابی به این اهداف، مواد شیمیایی که حس خوبی را ایجاد می‌کنند در مغز شما آزاد می‌کند، فعالیت شما را تقویت می‌کند و استرس شما را کاهش می‌دهد.

۲-رسیدن به اهداف

سازمان‌دهی می‌تواند در رسیدن به اهداف خود به شما کمک کند. گذشته از اینکه مدادهای خود را با توجه به اندازه و یا کاهش میزان درهم‌وبرهمی در فضای کار خود کاهش دهید، مواردی مانند ایجاد لیست و استفاده از یک برنامه‌ریز، ابزاری هستند که به سازمان‌دهی وقت شما کمک می‌کنند و بیشترین شانس را برای موفقیت طولانی‌مدت دارند.

مجله چاقی مطالعه‌ای را انجام داده است که در آن کشف‌شده است که افرادی که منظم بودند در مقایسه با افرادی که هیچ برنامه‌ای ندارند بیشتر از همه انگیزه خود را برای به پایان رساندن اهداف خود می‌گذاشتند. این کار شامل برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی آن‌ها، برنامه‌ریزی رژیم‌های ورزشی، تنظیم اهداف منظم و پیگیری پیشرفت آن‌ها است. از طریق برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی، بیشتر به اهداف خود خواهید رسید.

۳-توجه و تمرکز را افزایش دهید

محیط شما تأثیر مستقیمی بر توانایی شما در شکل‌گیری افکار ساختاری دارد. به‌سادگی قرار گرفتن در یک اتاق آشفته یا بی‌نظم، توجه شمارا از کارهای متمرکز دور می‌کند و انجام آن‌ها را دشوار می‌کند.

محققان دانشگاه پرینستون دریافتند که قشر بینایی ما بسیار حساس است و وقتی اشیاء نامربوط به کار موردنظر وجود دارند، باعث گیج شدن آن می‌شود. هرچه اشیاء اطراف شما بیشتر باشد، تمرکز مغز شما مشکل‌تر خواهد شد. در حقیقت، فقط نگاه کردن به یک اتاق درهم‌ریخته باعث می‌شود مغز شما تمرکز خود را از دست بدهد و به‌طور مستقیم بر حافظه کاری شما تأثیر بگذارد، توانایی تصمیم‌گیری شمارا پایین بیاورد و میزان توجه شمارا کاهش دهد. محرک‌های زیاد حواس ما را تضعیف می‌کنند. گوش دادن و درک اطلاعات جدید بسیار دشوارتر می‌شود، به‌خصوص وقتی استرس نیز به آن اضافه می‌شود.

وقتی در یک اتاق مرتب کار می‌کنید و در یک میز تمیز نشسته‌اید، مغز شما می‌تواند تمرکز کند، به شما امکان می‌دهد اطلاعات را بهتر جذب کنید. شما هم در انجام وظایف خاص و هم در توانایی کلی فکر کردن منطقی، بیشتر متمرکز خواهید شد؛ و هنگام کار بر روی کارهای خود اشتباهات کمتری خواهید کرد.

۴-خلاقیت را شکوفا می‌کند

این یک تصور غلط رایج است که افراد خلاق به‌احتمال‌زیاد نامنظم و شلخته هستند. در حقیقت، خود افراد خلاق اغلب استدلال می‌کنند که سازمان و روال، روند خلاقیت را خفه می‌کند. بااین‌حال، مطالعات نشان می‌دهد که افراد موفق و خلاق خود دارای روتین و نظم خاصی در زندگی هستند. پس با سازمان‌دهی، می‌توانید پتانسیل خلاق مغز خود را بازکنید.

خلاقیت نیاز به تمرکز دارد و برای تمرکز، باید مغز شما از هرچه بیشتر حواس‌پرتی آزاد شود. نظم به مغز شما اجازه می‌دهد تا به‌جای اینکه وارد عرصه حواس‌پرتی شود، روی آنچه لازم است تمرکز کند.

وقتی روتین دارید، اجازه می‌دهید چندین چیز در مغز شما اتفاق بیفتد.اولین مورد این است که به شما اجازه می‌دهد تا ایده‌های خلاقانه خود در شبکه پیش‌فرض مغز شما شکل بگیرد. محققان دریافته‌اند که این شبکه پیش‌فرض جایی است که ایده‌ها ریشه می‌گیرند و رشد می‌کنند.

انجام کارها و روتین‌ها باعث می‌شود که انرژی مغز شما هدایت شود و باعث شود خلاقیت جریان یابد. از فواید دیگر نظم و سازمان‌دهی برای خلاقیت، تبدیل آن به یک عادت است. مغز عادات را دوست دارد و با تبدیل به روتین‌ها، وظایف به سیگنال‌هایی تبدیل می‌شود که با صرف انرژی کمتر، خلاقیت بیشتری ایجاد می‌کند.

تنظیم محدودیت زمانی به‌منظور انجام سایر کارها، مغز شمارا وادار می‌کند تا به‌طور هم‌زمان روی یک مورد تمرکز کند و سپس با آرامش، حرکت افکار خود را در شبکه پیش‌فرض قرار دهد. همه این‌ها برای تقویت خلاقیت باهم کار می‌کنند.

نتیجه

بهره‌وری نیاز به تمرکز دارد که ممکن است واضح به نظر برسد. بااین‌حال، وقت به مرحله عمل می‌رسد خیلی‌ها جا می‌زنند. یکی از قدرتمندترین ابزاری که می‌توانید تقویت تمرکز خود استفاده کنید، سازماندهی فضای خود و تنظیم روال معمول، هم در خانه و هم در محل کار است. وب‌سایت‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌های بی‌شماری با تکنیک‌ها، ترفندها و نکات مختلف وجود دارد، بنابراین می‌توانید یکی از بهترین‌ها را با سبک و نیاز خود پیدا کنید. امروز شروع کنید و پتانسیل بهره‌وری کامل خود را بازکنید.

دیدگاهتان را بنویسید