مطالعه, مقالات

۷ تکنیک ساده برای افزایش انگیزه و قدرت مغز

7 تکنیک برای افزایش انگیزه و مغز

چگونه به خود انگیزه می‌دهید؟ همه ما دوست داریم در طول روز زمان بیشتری برای انجام کارهایی که دوست داریم، داشته باشیم. ولی بعضی مواقع حتی در زمانی که داریم هم نمی‌توانیم آن کارها را انجام دهیم، چرا که اصلاً آمادگی و انگیزه انجام این کارها را نداریم.

قطعاً همه ما دوست داریم هر روز به طور واضح بدانیم که چه اهدافی داریم تا بتوانیم به آن‌ها دست پیدا کنیم و زندگی شادتر و موفق‌تری داشته باشیم. همه ما دوست داریم که هر روز بهتر شویم، ولی آیا همه ما شروع به بهتر شدن می‌کنیم؟

بهترین و قدرتمندترین نوع انگیزه، خود انگیزشی است که ما می‌توانی خودمان به خودمان انگیزه بدهیم.

این یعنی شما منتظر کسی نمی‌مانید که بیاید و به شما انگیزه بدهد تا شروع به بهتر شدن کنید. بلکه این شما هستید که این روند را برای خودتان می‌سازید.

ولی این مراحل انگیزش و پیشروی تنها با عملگرایی آغاز می‌شود. یک اقدام و عمل باعث اقدام بعدی می‌شود و همین اقدامات باعث می‌شوند تا نتایج بهتری کسب کنیم و حس خوبی داشته باشیم.

ولی برای شروع به عمل گرایی لازم نیست حتماً کار خارق العاده‌ای انجام دهیم. می‌توانیم با اقدامات کوچکی مثل کمی زودتر بیدار شدن از خواب، ورزش منظم و حتی انجام کاری به مدت پنج دقیقه شروع کنیم.

همینطور که مایندبوک عادات اتمی گفته شد، وقتی کارها را به قسمت‌های کوچک‌تر خرد می‌کنیم، انجام همین کارهای کوچک باعث تغییر ما می‌شوند.

در این مقاله من ۷ تکنیک برای افزایش عمل گرایی و افزایش قدرت مغز، حافظه و انگیزه به شما آموزش می‌دهم.

۱. ساده سازی

با یک برنامه‌ریزی خلاقانه، می‌توانیم زندگی خودمان را ساده کنیم. به تدریج تمام کارهایی که انگیزه‌ای برای شما ایجاد نمی‌کند یا باعث می‌شوند وقت و انرژی شما برای رسیدن به اهدافتان هدر بروند را حذف یا برون‌سپاری کنید.

وقتی ذهن شما درگیر کارهایی می‌شود که همزمان باید انجام دهید، گیج می‌شود و در این حالت انگیزه دادن به خود بسیار دشوار است.

برای این کار کارهای غیر ضروری و کم اهمیت را به راحتی از زندگی خود حذف کنید. این کار باعث تمرکز بیشتر شما می‌شود و تمرکز بیشتر باعث انگیزه بیشتر می‌شود. برای این منظور می‌توانید از ماتریس آیزنهاور استفاده کنید.

حال کدام قسمت را ما می‌توانیم ساده‌سازی کنیم؟

یک راه این است که کارهایتان را با هم ترکیب کنید. ببیند کدام دو کاری که برای شما مهم است را می‌توانید با هم ترکیب کنید و در غالب یک کار آن را انجام دهید. مثلاً اگر هم کار بانکی دارید و هم خرید، شما می‌توانید ابتدا به بانک رفته سپس در راه برگشت خرید خود را انجام دهید به جای اینکه خرید را به بعد از ظهر یا وقت دیگری موکول کنید.

راه دیگر ساده سازی که مرلین ووس ساوانت در کتابش به اسم ساخت مغز در ۱۲ هفته آورده این است که کارهایمان را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنیم و لیستی از آن‌ها درست کنیم. سپس این کارهای کوچک که انجامشان برایمان راحت است را در طول روز یا هفته پشت سر هم انجام دهیم.

۲. اهدافتان را قابل اندازه‌گیری کنید

من همیشه برای خودم اهداف خاص و قابل انداره‌گیری ۹۰ روزه تعیین می‌کنم.

این کار برای باعث می‌شود انگیزه من همیشه بالا باشد و مغز من تمرین می‌کند تا فقط روی هدف خاصی که تعیین کردم تمرکز کند.

وقتی این برنامه ریزی را انجام می‌دهیم و یک هدف مخصوص و قابل اندازه‌گیری را تعیین می‌کنیم باعث می‌شود احساس شادی کنیم. در این صورت ما زمان حال را در نظر می‌گیریم و احساس می‌کنم ما از حالا تا ۹۰ روز دیگر خود برنامه مشخصی داریم.

بنابراین فکر کنید چه اهدافی را می‌خواهید برای ۹۰ روز بعدی خود قرار دهید؟ از خودتان سؤال کنید که این اهداف چه معنی و ارزشی به من می‌بخشد؟

اهداف خود را دقیق بنویسید و مشخص کنید دقیقاً به چه چیزهایی می‌خواهید برسید و تجسم کنید که دستیابی به این اهداف از نظر پیشرفت شخصی چقدر برای شما ارزش می‌آفریند.

۳. عادت‌های خوب و جدید ایجاد کنید

همیشه کوچکترین تغییرات بزرگترین نتایج را به همراه دارد. وقتی شما عادت جدیدی را شروع می‌کنید، کلید موفقیت در آن، تکرار و پایداری است. این عادت می‌خواهد ورزش کردن باشد یا تقویت مهارت سخنرانی.

با تکرار عادت‌های جدید، مغز ما مسیرهای عصبی جدیدی را سیم کشی می‌کند که به ما در پیشرفت و افزایش مهارت در آن موضوع کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید سحرخیز باشید باید هر روز آن را تکرار کنید اگر می‌خواهید مدیتیشن را شروع کنید، باید در آن پایدار باشید. اگر می‌خواهد به جایی برسید که بتوانید ۵ کیلومتر بدوید، باید با دویدن‌های کوتاه روزانه آغاز کنید.

همه ما یک تصوری از خودمان داریم. اگر شما تصورتان از خودتان یک فردی است که کارها را نیمه تمام رها می‌کند، وقت آن رسیده این تصور را تغییر دهید. خود را فردی در نظر بگیرید که خیلی منظم است و تمام کارها را به اتمام می‌رساند. این تصور رفته رفته به باور و عادت شما تبدیل می‌شود.

همین الان اگر کار نیمه تمامی دارید، قسمتی کوچکی از آن را انجام دهید. شک نکنید به خودتان می‌آیید و می‌بینید که کار را به اتمام رساندید. امتحانش کنید.

به پایان قسمت اول مقاله رسیدیم. همین راهکارها را از همین حالا به زندگی روزمره خود اضافه کنید و نتیجه را با ما به اشتراک بگذارید. قسمت بعدی مقاله، دو روز دیگر قرار داده می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید