پرورش ذهن, مقالات

چگونه ذهن خود را بیمه کنیم؟

چگونه ذهن خود را بیمه کنیم؟

من پیر نخواهم شد

زمانی که شما جوان هستید تصور این که روزی پیر خواهید شد بسیار سخت است.

شما هر روز انسان های پیری را اطراف خود می‌بینید که از نظر فیزیکی و ذهنی تحلیل رفته و ضعیف شده اند.

بعضا وقتی می‌خواهید انسان پیری را توصیف کنید،انسانی با قدرت جسمانی و توانایی ذهنی کم را در نظر می‌گیرید.

که معمولا در به خاطر آوردن و به خاطر سپردن وقایع ناتوان هستند.

ولی با این حال خودتان را متقاعد کرده اید که چنین چیزهایی هیچ وقت برای شما اتفاق نخواهد افتاد

از این رو کمتر توصیه هایی در رابطه با تغذیه و تمرینات جسمانی و ذهنی برای پیشگیری از بیماری هایی مانند آلزایمر که در کهنسالی به سراغ شما می آید را جدی می گیرید.

این تصور برای چند دهه ادامه می یابد تا اینکه ناگهان متوجه می‌شوید همه آن توصیه ها درست بودند و در مورد شما نیز صدق می‌کردند.

ولی هیچ وقت برای اتخاذ کردن عادت های سالم برای زندگی دیر نیست.

اما این کار در سنین بالاتر سخت تر از زمانی است که شما جوان هستید.

اجازه نده برای تو اتفاق بیفتد!

شاید هنوز تصور کنیم که مشکلی برای ما به وجود نخواهد آمد پس به آمار زیر توجه کنید:

در سال ۲۰۰۶ میلادی ۲۶٫۶ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا بودند و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰ میلادی از هر ۸۵ نفر یک مبتلا به آلزایمر وجود داشته باشد.

پنج درصد از جمعیت ۶۵ ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند.

این در حالیست که ۱۰ تا ۱۵ درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند.

به قول معروف: زود دیر می‌شود، پس تا دیر نشده دست به کار شوید.

بنابراین همین الان تصمیم بگیرید که از خود مراقبت کنید تا بقیه زندگی خود را با مشکلات سلامتی کمتری سپری کنید.

این بدین معناست که هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی به خودتان برسید. همین دلیلی بر نوشتن این مقاله بود.

راز راهبه های نوتردام چه بود ؟

از سال ۱۹۸۶ تاکنون مطالعه پیوسته‌ای توسط دانشگاه مینستوتا آمریکا بر روی گروهی از راهبه های مدرسه دینی خواهران نوتردام به انجام رسیده است.

این آزمایش توسط دیوید اسنودن برای آزمایش و تحقیق بر روی بیماری آلزایمر و دلایل ایجاد آن و راه های پیشگیری از آن پایه ریزی شد.

دلیل انتخاب این راهبه ها برای موارد آزمایش این بود:

این راهبه‌ها به خاطر کارکرد بالای ذهنشان برجسته اند.

زیرا با وجود بالا رفتن سنشان کارکرد و قدرت ذهنی آنها در سنین ۹۰ و حتی صد سالگی همچنان بالا است.

به نظر شما یکی از دلایل اصلی این موضوع چیست؟

محققان دریافتند این راهبه‌ها به این دلیل سلامتی ذهن خود را در سنین بالا حفظ می‌کنند و کمتر به بیماری آلزایمر دچار می‌شوند:

که در تمام طول زندگی خود در حال مطالعه و یادگیری توانایی‌ها و مهارت های جدید هستند.

چگونه ذهن خود را تقویت کنیم؟

همچنین مطالعه‌ای دیگر نشان می دهد که یادگیری مهارت های جدید در طول زندگی می‌تواند به کاهش زوال عقلی کمک کند.

یادگیری مهارت های جدید ارتباط و هماهنگی های عصبی درون مغز را تقویت می‌کند.

اما یادگیری یک مهارت چالش‌برانگیز مثل ورزش کردن که شما را هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ فیزیکی درگیر کند.

می‌تواند کل شبکه های عصبی را به جای شبکه های عصبی خاص تقویت می کند.

اگر این کارها را در سنین پایین شروع کنید باعث ایجاد و تقویت یک پایه عصبی و ذهنی مناسب در شما می شود.

که به سختی با گذر عمر از بین خواهد رفت، و مغز شما را در برابر بیماری هایی همچون آلزایمر بیمه می کند.

مغز نیز همانند عضلات با تغذیه درست و تمرین دادن قوی تر شده و کارایی آن بهبود می یابد و در برابر بیماری ها مقاوم می شود.

بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که در این هفته بر روی یادگیری یک فعالیت جدید و مورد علاقه خود که خیلی وقت است دوست دارید آن را شروع کنید فکر کنید و یادگیری آن را آغاز کنید.

یادتان باشد ما ذهن قوی یا ضعیف نداریم، ما ذهن تمرین داده شده و تمرین داده نشده داریم.

پاسخی بگذارید