پرورش ذهن, مقالات

تنهایی مغز را نابود می‌کند

تنهایی چگونه عقل را نابود می‌کند؟
عصر ارتباطات

ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و می‌توانیم با یک کلیک در مورد فرهنگ‌های سراسر جهان اطلاعات کسب کنیم و با افرادی که هزاران کیلومتر از ما دور هستند ارتباط برقرار کنیم.

با این حال تحقیقات نشان می‌دهد، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روحی که در سطح جهان وجود دارد تنهایی است.

تنهایی به عوامل زیادی بستگی دارد ولی شایع‌ترین آن‌ها دوست‌نداشتن خود، آسیب‌پذیر بودن و احساس عدم امنیت است. ممکن است کسی تصور کند که چنین احساساتی فقط مربوط به افرادی است که در انزوا یا دور از مردم هستند. اما مطالعات و داده‌ها نشان می‌دهند که این حالت بیشتر مربوط به احساسات و تجربه شخص مربوط می‌شود و نه به موقعیت او.

این به این معنی است که شما حتی در مجاورت افراد دیگر نیز می‌توانید احساس تنهایی کنید.

بدین ترتیب معنی این حالت عدم وجود پیوندها و روابط اجتماعی معنادار است.

همه ما تنهایی را در برهه‌ای از زندگی خود تجربه کرده‌ایم.

بزرگ‌ترین تأثیر تنهایی چیست؟

مدارکی وجود دارد مبنی بر اینکه حالت طولانی‌مدت تنهایی می‌تواند بر مغز شما تأثیر بگذارد.

تنهایی بیش‌ازحد می‌تواند باعث اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات دوقطبی و خوردن بیش‌ازحد شود.

تنهایی نیز به‌عنوان یک روش قطعی برای ابتلا به بیماری‌های جنون و زوال عقل در سنین پیری شناخته می‌شود.

تنهایی بیش‌ازحد به‌طورجدی به مغز شما آسیب می‌رساند.

بنابراین درک و جلوگیری از آن بسیار مهم است.

چرا مغز ما از تنهایی بیش‌ازحد متنفر است؟

بگذارید این موضوع را روشن کنم که تنهایی موردنظر ما با این وضعیت که وقتی برای انجام و تمرکز بر روی کاری تنها می‌شویم متفاوت است.

این نوع تنهایی اتفاق آن بسیار مفید است.

مشکلات وقتی به وجود می‌آید که ما روابط اجتماعی معنادار و سالمی نداریم.

فرهنگ امروزه جهانی بیشتر بر روی مهارت‌های فردی متمرکز است، اما انسان‌ها گونه‌ای از پستانداران اجتماعی هستند.

ما به‌طور تکاملی به دنبال یافتن افرادی دیگر و ساختن جوامع هستیم زیرا از آغاز تاریخ بشر بقای ما بستگی به کنار هم بودن داشته است.

ممکن است جامعه بشری از آن زمان تغییر کرده باشد اما بیولوژی انسان هنوز تغییر نکرده است.

به همین علت عدم وجود ارتباطات کافی اجتماعی و شرکت در جامعه باعث ایجاد احساس آسیب‌پذیری و اضطراب درما می‌شود.

این آسیب‌ها می‌تواند به‌طورجدی به مغز آسیب برساند.

هر چه بیشتر احساس تنهایی کنیم، زندگی کردن و رسیدن به اهداف خود در زندگی سخت‌تر می‌شود.

تنهایی برای شلامت مغز مضر است

چگونه در برابر تنهایی تسلیم نشویم؟

هیچ‌کس نمی‌تواند از دیگران درخواست کند که برای او دوست یا خانواده بسازند، اما می‌تواند احساس تنهایی و آسیب‌پذیری آن را مدیریت کند.

برای این کار مراحل زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

برای دیدن خانواده و دوستان خود برنامه‌ریزی کنید

برای دیدن خانواده و دوستان خود برنامه‌ریزی کنید

شاید برنامه‌ریزی برای چیزی که به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتد خنده‌دار به نظر برسد.

اما زندگی پرمشغله ما اغلب حفظ تعاملات منظم اجتماعی را دشوار می‌کند، در این حد که حتی شاید خروج بعضی از افراد از زندگی خود را متوجه نشویم.

بنابراین این مورد را حتماً در برنامه خود قرار دهید.

آن را به یک مراسم هفتگی یا ماهانه تبدیل کنید و قرارها را تنظیم و هماهنگ کنید.

این به مغز شما می‌آموزد که تعامل اجتماعی را جدی بگیرید.

وعده‌های غذایی خود را در جمع میل کنید.

سعی کنید وعده‌های غذایی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

اگر با خانواده زندگی می‌کنید باهم شام بخورید، اگر تنها زندگی می‌کنید هر هفته وعده‌هایی را بیرون غذا بخورید یا دوستان خود را برای چند وعده دعوت کنید.

غذا یک ابزار شگفت‌انگیز برای معاشرت و مکالمه است.

کمک به دیگران

این کار فقط یک کار خوب نیست.

کمک به سایر افراد تأثیر عمیقی بر مغز شما می‌گذارد که به مقابله با بسیاری از اثرات منفی استرس و تنهایی کمک می‌کند.

از هر فرصتی استفاده کنید تا برای دوستان خانواده و حتی غریبه‌ها مفید واقع شوید.

اقدامات مفید نشانگر تعامل جامعه با مغز شماست و به کنترل احساس انزوا کمک می‌کند.

کمک به دیگران
برای خودتان وقت بگذارید

برای خودتان وقت بگذارید

این شاید مخالف چیزهایی است که ذکر شد، ولی در راستای آن‌ها است.

تنها بودن در قسمتی از روز و وقت گذاشتن برای خود درواقع برای کاهش احساس تنهایی کلی مفید است.

هنگامی‌که ما غرق کار فناوری و قرارهای مختلف شده‌ایم متوقف کردن آن‌ها برای مدتی و دادن زمان برای تعامل به خود به شما کمک می‌کند تا آرام شوید، با خودتان ارتباط برقرار کنید و معنای زندگی را به خود یادآوری کنید.

این به افزایش کیفیت تعاملات روزمره اجتماعی شما کمک می‌کند.

سرگرمی خاص و موردعلاقه خود را شروع کنید.

ابزارهای خلاقیت همیشه روش خوبی برای مدیریت احساسات است و شروع یک سرگرمی می‌تواند سلامت روانی شما بسیار کمک کند.

این به شما کمک می‌کند تا خودتان را بشناسید و افکار خود را منظم کنید.

این کار احساس نادیده گرفته شدن یا فهمیده نشدن را در شما کاهش می‌دهد.

سرگرمی خاص و موردعلاقه خود را شروع کنید
به فعالیتهای گروهی بپیوندید

به فعالیتهای گروهی بپیوندید

فعالیت های گروهی را در کارهای روزمره خود قرار دهید.

برای تمرین به یک سالن ورزشی بروید.

برای رفت و آمد روزانه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

به یک کلاس زبان بروید.

انجام بسیاری از این فعالیت ها با استفاده از اپلیکیشن ها مقدور است، اما انجام آن ها با افراد دیگر فرصتی عالی برای شما فراهم می کند تا در تعامل های اجتماعی هدفمند شرکت کنید.

نتیجه گیری

تنهایی می تواند ناتوان کننده باشد اما این گونه نیست.

برخی از همین فعالیت ها می تواند سلامتی و ایمنی مغز شما را تضمین کند پس چرا این تغییرات را شروع نکنیم؟

پاسخی بگذارید